نجم مصر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الفرعون العاشق

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

فضل الصيام

كاتب الموضوعرسالة
نجم مصر
المدير العام
المدير العام
نجم مصر

فضل الصيام Empty
مُساهمةموضوع: فضل الصيام   فضل الصيام Icon_minitimeالخميس مارس 24, 2011 11:07 am

سئل النبي صلى الله عليه وسلم عن عمل يدخل الجنة فقال: عليك بالصوم فإنه لا عدل له

انا بفكـــــــــــركــــــــم نصوم بكـــــــــرة الخميس ان شاء الله في سبيل الله ..عشان يباعـــــــــد الله وجهـــــــــك عن النار مسيرة مائة عام وفي رواية اخرى للحديث سبعون خريفا شوف الاجر العظيم مع ان العمل بسيط مقارنة بالاجر..اد اية يارب انت كريم .. اد اية يارب انت... شكور تشكر القليل فاكر الراجل اللي دخل الجنة في جزع شجر رفعه من الطريق حتى لا يأذي الناس..فتخيل اللي صام يوم في سبيل الله من غير فريضه سنه عن حبيبه!! وتيجي يوم القيامة تدخل من باب الريان كدا وانت فرحان!! Smile

دا كمان دعوة الصائم لا ترد يعني اللي ليه حاجه عايز ربنا يقضيها له يصوم ويدعو بيها مين بس مالوش داحنا مساكين اوي!! .. غير ان الصيام يأتي شفيعا للعبد من العذاب يوم القيامه يقول يارب منعته الاكل والشرب من اجلك ..هه يعني انت معملتش الاسبوع دا ذنب محتاج تكفر عنه مش الحسنات يذهبن السيئات؟! .. وبعدين دا في القرءان ربنا بيقول(( الا من تاب وامن وعمل عملا صالحا ))هو فيه عمل صالح اكتر من الصيام ؟!! Smile

الصــــــــــيام يا جماعه من اكتر الاعمال اللي بتقرب الى الله لانه ببساطه انت ممكن تصوم ومحدش يعرف انك صايم صح ويكون عمل خالص لله وحدة جرب كدا تقولوا يارب انا مش هاعرف حد اني صايم عشان انا صايم ليك انت عشان تغفرلي ذنوبي وتستجيب دعائي وتفرج عني همومي ..

اللي فيه ذنب وعايز يبطلوا يصوم بكره ويتعلم يبطلوا ان شاء الله ..وحتى لو مش هاتصوم لسبب ما بالله عليك ادعو اصحابك يكون لك اجر كل اللي يصوم من الي هاتدعيه من صحابك شوف يقى اجر كام صائم 100 ..200 واحد ؟ هايكون في ميزان حسناتك 100 او 200 صيام لوجه الله تخيل!! Smile

والله يا جمــــــــــــــاعه ان خسارة الاجــــــــــــــــــر دا كله يضيــــــــع علينا!!

بالمناسبه للناس اللي ما صمتش لسبب ما الخميس اللي في الاسبوع الماضي ودعت اصحابها انا بقولهم هنيئا لكم خدتوا اجر صيام شوفوا بقى كام واحد من اصحابكم اللي دعيتوهم حتى لو هما كمان ما صموش تخيلوا مش النبي قال الدال على الخير كفاعله انتوا دليتوا غيركم يبقى كأنكم صومتوا وكمان قال انما الاعمال بالنيات مش انت كنت في نيتك تخلي اصحابك دول يصوموا خلاص يبقى تاخد اجر صيامهم برضوا شوفت ربنا كريم ازاي بل انك بدا تمحو سيئات مش النبي قال ان الحسنات يذهبن السيئات...((( ادعو كل اصحابك تاخد اجر صيام اللي دعيتهم حتى لو ما صومتش لسبب ما مش الدال على الخير كفاعله)))

انا كمان بهني كل اللي صاموا معانا في يوم الخميس في الاسبوعي الماضي وبقولهم الف مبروك صيام يوم في سبيل الله من غير ما يكون فرض تيجوا يوم القيامه كدا تقولوا لربنا يارب صومنا في سبيلك يوما حب لطاعتك ورغبة في رحمتك اد ايه كان احساسك لما صومت كدا واد ايه حسيت ان دا رفع همتك وخلاك حسيت انك ممكن تبطل ذنوب معينه حتى لو مش في رمضان ..اليوم عدا بسرعه الحمد لله وكان يوم جميل اوي والله وسهل وقصير

طيب خلينا نشوف (((اجــــــــــــــر الصــــــــــــــــائم))) عشان نتشجع كدا ونتحفز وتعلو همتنا ونصوم بكره ان شاء الله

عن عائشة ـ رضي الله عنها ـ " أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يتحرى صيام الاثنين والخميس "

...صحيح : رواه ابن ماجة والترمذي والنسائي

(((أن يباعد الله منك جهنم مسيرة مائة عام)))

يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من صام يوماً في سبيل الله ؛ باعد الله منه جهنم مسيرة مائة عام "

السلسلة الصحيحة ( 6 / 2565 )

(((أن يجعل الله بينك وبين النار خندقا كما بين السماء والأرض)))

يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من صام يوماً في سبيل الله ؛ جعل الله بينه وبين النار خندقاً كما بين السماء والأرض "

حسن : السلسلة الصحيحة ( 2 / 563 )

(((أن يشفع لك الصيام يوم القيامة)))

يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم : " الصيام

والقرآن يشفعان للعبد يوم القيامة ، يقول الصيام : أي رب منعته الطعام

والشهوة ؛ فشفعني فيه ، ويقول القرآن : منعته النوم بالليل ، فشفعني فيه ،

قال : فيشفعان "

إسناده صحيح : رواه أحمد ( 2/174 )

(((أن تدخل من باب الريان يوم القيامة)))

يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم : " إن في الجنة

باباً يقال له الريان ، يدخل منه الصائمون يوم القيامة ، لا يدخل منه أحد

غيرهم ، يقال : أين الصائمون ؟ فيقومون ، لا يدخل منه أحد غيرهم ، فإذا

دخلوا أغلق ؛ فلم يدخل منه أحد "

و في رواية عند ابن خزيمة : " ....... فإذا دخل آخرهم أغلق ، و من دخل شرب ، و من شرب لم يظمأ أبداً "

] رواه البخاري (1896) ، و مسلم (1152) ، و الترمذي (765) ، و ابن ماجة (1640) ، و النسائي (4/118) ، و ابن خزيمة (1902)

(((رجاء أن يُختم لك بصيام يوم فتدخل الجنة)))

يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من خُتم له بصيام يوم ؛ دخل الجنة "

رواه البزار عن حذيفة ، و صححه الألباني في صحيح الجامع (6224)

أن يُرفع عملُك وأنت صائم

عن أسامة بن زيد ـ رضي الله عنهما ـ قال : رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يصوم يوم الاثنين والخميس ، فسألته ؟ فقال : " إن الأعمال تعرض يوم الاثنين والخميس ، فأحب أن يرفع عملي وأنا صائم "

صحيح : فتح الباري ( 4 / 278 )

اخوتي للصائم دعوة لا ترد اليس لكم حاجه عند الله ! ولا ننســـــى أن الصوم يهذب النفس ويربيها

يا ترى ميــــــــــــــــــــــن معانـــــــــــــــــــــــــــــا؟!! ومين هايدعو للمناسبة دي حتى على الاقل لوجه الله وحبا في نبيه؟!!
https://negmmasr.ahlamontada.com

فضل الصيام
صفحة 1 من اصل 1